Norge har et godt helsevesen, men som i de fleste andre land finnes det rom for forbedring. Kantar TNS har nå gjennomført en undersøkelse på oppdrag fra NHO Service og Handel, hvor nordmenn har blitt spurt om hva de synes om at private selskaper skal kunne tilby helsetjenester. Undersøkelsen viste at 56 % av nordmenn i vestlandsregionen var positive (“mener det er prinsipielt riktig” var ordlyden) at firmaer skal kunne konkurrere om å levere tjenester som det offentlige har ansvaret for. På landsbasis er gjennomsnittet 57 %. Dag Ekelberg, næringspolitisk direktør i NHO Service og Handel, har følgende kommentar:
“Konkurranse kan øke kvaliteten og gjøre at man får mer ut av ressursene”. Tanken er at mens staten ikke tvinges til å forbedre sine tjenester før ledelsen avgjør det eller media retter oppmerksomhet mot det, så er bedrifter avhengige av å levere gode tilbud for å vinne anbudene og holde bedriften profitabel. Å overnatte på sovesofa er ikke bra nok for en pasient, og en bedrift vil få høre det fra pårørende. En bedrift har også sterkere incentiver til å spare penger, uten at det går ut over kvaliteten på behandlingene. Dette gjør at driften blir effektiv, men ikke på bekostning av pasienter og pårørende, ettersom deres fortsatte støtte er nødvendig for at driften skal fortsette.
Ulempen med privatisering, som mange påpeker, er at det kan skape et skille mellom hvem som har råd og hvem som ikke har råd til den beste behandlingen. Derfor er denne modellen mer fornuftig, fordi det fortsatt er staten som tar regningen. Det private næringslivet leverer en tjeneste som er på kvalitativ linje med en hvilken som helst annen aktør i det private næringslivet, men staten sørger for at “alle” har råd til det. Som alt annet skal en ikke rosemale – privatisering av offentlige tilbud har ikke alltid gitt det ønskede resultatet. Men det er verdt et eksperiment.
Så om privatisering øker kvaliteten og senker kostnadene, hva kan være utfordringen? Det kan selvfølgelig være flere, og vi bør være like obs på alle. Private selskaper er også drevet av mennesker, og er ikke en garantist for kvalitet, selv om mange tror det. Profittjaget kan være i konflikt med verdiene i helsesystemet. Anbudsrunder kan lede til manipulering av data og i verste fall korrupsjon. Stadig utskiftning av leverandør kan være dyrt og ineffektivt.